Barnlitteraturen blev min religion

Till alla dem som inte läser IBBY-bladet (2007:2), några tänkvärda ord från Mona Henning, som fått Barnboksakademins Eldsjälspris:

”Barnlitteraturen gav mig ett nytt liv… Via Elsa Beskows och Astrid Lindgrens texter upptäckte jag mossan och gräset, vitsippan och sommarvinden. Jag fick helt enkelt ett nytt sätt att tänka, ett nytt liv. Jag upptäckte naturen och förälskade mig i kylan, mörkret och regnet. Barnlitteraturen blev min religion. Barnlitteraturen har hjälpt mig integreras i Sverige, gett mig styrka och tro på mig själv och gett mig möjlighet att dela med mig av glädjen och läsnjutningen till andra människor i Mellanöstern.”

Läs mer om Mona Henning här: http://www.svb.se/SvB_papper/2005/Nummer_17/90508

/Margareta Hybbinette

Kommentera

