2.0-lästips

Här kommer ett, i mitt tycke intressant lästips. Detta kommer från det australiensiska regionbiblioteket Yara Plenty’s (http://www.yprl.vic.gov.au/) Learning 2.0 Project. Den spännande titeln sammanfattar bra vad det handlar om: ”Web 2.0, Library 2.0, and Librarian 2.0: Preparing for the 2.0 World”.

http://www.imakenews.com/sirsi/e_article000505688.cfm?x=b11,0,w

Mig veterligen är det första gången som begreppet Bibliotekarie 2.0 nämns. Intressant!

//Nils Grönlund

One thought on “2.0-lästips

  1. Pia Malmberg-Kronvall skriver:

    ”Bibliotekarie i Kalmar län 2.0 ”– lekmanna-översatt och mycket inspirerat av
    Stephen Abram’s definition av Librarian 2.0, MLS, SirsiDynix vice president of Innovation

    Känner jag mig som ”en guru i informationsåldern”? Njae, snarare som en gumma 🙂

    Strävar jag efter att förstå webb 2.0:s möjligheter? Lär jag mig de främsta verktygen inom webb 2.0 och Bibliotek 2.0. Hinner jag? Orkar jag? Vill jag? Får jag?

    Kombinerar jag digitala källor eller tänker jag ”bara böcker”. Är jag ”format-oberoende” när det gäller informationsbärare/media? Och är mitt biblioteks användare det?

    Skypar, poddar, wikiar, bloggar, communitiesar, Facebookar jag? Vem förväntar sig att jag ska göra detta? Jag själv, mina yrkeskollegor, målgrupperna som använder bibliotekets möjligheter och tjänster?

    Välkomnar och omfamnar jag ”ett vidgat textbegrepp” som bilder, filmer, ljud?

    Har jag koll på ”långa svansen” och balanserar vikten och kraften av gammalt och nytt material/information/böcker?

    Är jag införstådd med samtidens IT-ABC
    – API, OPAC, sms, IRL, MSN, CMS, KBT, etc osv m m, och ser till att vi nyttjar det för utökad service till våra användare/låntagare?

    Förresten, vad kallar jag de medborgare som använder biblioteket på något sätt? Fortfarande låntagare? Eller medskapare? Eller?

    Uppmuntrar och underlättar jag (för) biblioteksanvändarna att bidra med boktips och liknande på våra webbsidor, lobbar jag för att få in användarnas förslag på ämnesord och taggar in våra kataloger? Hur underlättar de regler och föreskrifter och murar som begränsar/omfattar den kommunala webbplats jag har i uppdrag att sköta? Hur samverkar jag i dialog med Axiell och centrala IT- och/eller informationsavdelningar för ömsesidig respekt med anledning av respektive uppdrag? Typ 🙂 Gör jag idag allt som faktiskt kan göras inom uppsatta IT-ramar?

    Vi har förmågan, insikten och kunnandet för att påverka skapandet av denna nya kraft (2.0) genom att se den som en tillgång och använda den – och garantera vår professions och bibliotekens framtid. Nu. Inte sen. Inte kanske. Nu.

    Nej, jag känner mig inte som en guru i informationsåldern men försöker ändå göra vad jag kan för att lära mig mer. Bara för att det är spännande, utmanande och ger mig allt fler och större IT-möjligheter för det jag också är – lekman (eller lekkvinna, då).

    Det är väl så vi ska se webb 2.0 och Librarian 2.0 för att våga fast vi inte kan eller är utbildade– se det som en lek. Viktig, seriös och framförallt med utrymme för experiment.

    Är du med?

Kommentera

