Ett tystare bibliotek med mer ljud?

Jag arbetar med böcker. Mitt i naturen. Varje dag går jag till mitt arbete och lyssnar på koltrast, stenskvätta och groddljud med en bakgrund av trädsus och vågskvalp. För mig är det som att famna våren varje dag även om det är en annan årstid i verkligheten.
Men min kropp förstår inte skillnaden på verkligheter för den går omkring och sätter upp böckerna i naturens bokskog och blir så lugn och avslappnad. När jag och min kropp lämnar skolbiblioteket där vi jobbar och möts av en annan verklighet blir vi konfunderade och bara längtar tillbaka till den där goa, fria och lugna atmosfären. Jag älskar mitt jobb!

I våras fick vi på Viktoriaskolans skolbibliotek (i Borgholm) nämligen en installation i form av en ljudtapet med fåglar, grodor, vind, vatten och vindspelsljud. Först i Sverige på detta tror vi minsann (på bibliotek alltså, det har installerats i klassrum tidigare) och det har blivit en lugnare bibliotekspersonal (undertecknad), lugnare lärare och barn. Inte alla, men jag märker skillnaderna och framför allt hur mycket jag påverkas samt lärarna. Är vi vuxna lugnare så sprids det till barnen som ringar på vattnet. Ibland påminner vi vuxna barnen om de hör ljuden och då stannar vi upp och lyssnar. Inte hyssja och förbjuda utan bara kärleksfullt påminna om ljuden som ligger precis under talvolymen.

Ibland sitter någon lärare där när jag kommer och bara njuter, som en oas mitt i skolans ibland väldiga kaotiska vardagsverklighet. Eller några trötta fritidsbarn som behöver de lugnare naturljuden som är autentiskt inspelade naturljud vilket enligt firman Audiotechture som gjort detta gör att vi människor anpassar oss till vår omgivning. De flesta som kommer till naturen blir lugnare och eftersom ljuden lurar oss att tro att vi är där så blir vi lugnare. Magiskt. Enkelt. Genialt.
Jag börjar bli beroende…kanske skulle ta hem den där skivan och se om mina tre pojkar låter sig påverkas?

Åsa Forsman
Borgholms bibliotek

7 thoughts on “Ett tystare bibliotek med mer ljud?

  1. Pia Malmberg-Kronvall skriver:

    Underbart! Bara genom att läsa texten om det ljuvliga ljudet kände jag en rofylldhet sprida sig. Kan man göra länsupphandling på detta godljud?

    Hur fick du, eller ni, idén till att inreda ert bibliotek med denna ljudmiljö?

    Denna morron på P1 pratade man just om hörselskador, ljudnivåer och hur människors social bakgrund påverkar även förhållande till ljud, nivåer och skador.

    Och så fick mitt spontanförslag en seriös bakgrundsorsak, också.

  2. Gunilla Lydmark skriver:

    Jag lyssnade på nyheterna en dag i höstas – ett reportage om en skola i Marks kommun där man arbetat med arbetsmiljön i skolan. Där hade man skapat lugn och arbetsro och minskat ljudnivån genom att tillföra ljud. Ljud och buller som upplevs som irriterande och obehagliga ökar vår stress. Jag tog kontakt med läraren och rektorn på skolan och fick veta att man var jättenöjd med detta. Efter flera samtal med Olla Niklasson på Audiotechture bestämde vi oss för att man mycket väl kunde testa detta på ett bibliotek. Det var ju inte helt säkert att det skulle lyckas lika väl som i skolan – men det blir bara bättre och bättre. Vårt ”ljudbibliotek” är ett arbetsmiljö- och rehabiliteringsprojekt och det har finansierats med centrala medel i kommunen.
    Audiotechture har arbetat med kultur som läkande kraft – och en ljuddusch finns i biblioteket på Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg. Samma ljud men bara plats för en individ. Läs mera i Bibliotek för alla 2007:4
    Vi ska ju enligt vår vision arbeta för den goda arbetplatsen och man kan se detta som ett steg i rätt riktning. Det gäller bara att öppna alla sinnen för att se nya möjligheter för att skapa den goda arbetsplatsen.

  3. Gunilla Lydmark skriver:

    Radio Kalmar ringde precis och gör ett reportage om Viktoriaskolans bibliotek i morgon. Håll öronen öppna så kan ni få uppleva det i verkligheten.

  4. Åsa Forsman skriver:

    En Filip från Radio kalmar förmiddag kom till Viktoriaskolans bibliotek idag och intervjuade mig, bibliotekschef Gunilla och två bedårande sex-åringar och en kille från fyran och alla var vi rörande överens om hur härligt det är med detta naturljud! Sänds imorgon på ett program som heter Förmiddag och ska t.o.m vara med på nyheterna varje halvtimme eftersom vi är först i Sverige. Roligt roligt!

Kommentera

