Tummetottgrupp på biblioteket i Mönsterås

Frågan uppstår varje höst ”Kommer det att bli någon Sagostund?” Visst vill vi att de små barnen ska komma till biblioteket.

I flera år har jag haft Sagostund på olika dagar och tider. Antalet deltagare har inte varit för många, utan vi har lärt känna varandra väl och jag barnens läsintressen. När vi hade Sagostunden innan biblioteket öppnat på lördagarna, så kunde även mamma och pappa delta.

Vad kan man göra med en ”Sagostund” om man vill utveckla den?

Jag började fundera på andra verksamheter som jag utvecklat för små barn och föräldrar.

Samarbetet med BVC och Föräldragrupper på biblioteket är ett fantastiskt möte, där jag får möjlighet att visa föräldrarna biblioteket och prata om böcker och om vårt språk. Kanske skulle man kunna kombinera dem, Sagostunden och Föräldragrupper.

Jag tog chansen att förmedla min idé för mammorna i Föräldragrupperna och deras små barn och de blev väldigt roade av detta. Så efter första mötet med Föräldragruppen, så önskade jag dem välkomna på Sagostund.

Efter ett möte med barnbibliotekarierna i södra Sverige, fick min nya version av Sagostund namnet ”Tummettottgrupp”. Vi började den nya terminen efter juluppehållet.

Jag tryckte upp ett häfte med ramsor och förberedde sånger. Vi ska sjunga mer nu och Catarina Kruusvals visböcker för de minsta ”Ellen och Olle sjunger” är ett fantastiskt tillskott. Vi sjunger och samtidigt kan man bläddra i en liten bok. Jag fixade en liten affisch med tid och datum. Det blev ingen rusning, trots att många tyckte det skulle bli kul.

Ett problem för denna ”nya” verksamhet blev trots allt att jag inte kunde avsätta alla torsdagsförmiddagar, så de kunde få en kontinuitet varje vecka. En erfarenhet är då att det är bättre att ha ett visst antal sagostunder i följd, än några veckors uppehåll mellan gångerna.

I det stora hela får jag känna att jag fått nya viktiga kontakter med föräldrar. En mamma vill tex börja språkträna sin 10 månaders pojke och vi fick beställa ett antal bilderböcker på isländska.

Nu är det säsongsuppehåll och jag vill gärna fortsätta marknadsföra ”Tummetottgruppen” som jag och även de som deltagit tror på.

Kristina Åkesson, Barnbibliotekarie, Mönsterås

Kommentera

