Bibliotek i tidningen 15-25 juli

Ofta läser jag om regionens olika bibliotek i papperstidningen. Det passerar sällan en dag utan att något av våra fina bibliotek stoltserar med en artikel. Men efter att ha varit iväg på semester vill jag gärna ta igen det jag missat. Enklast är att använda Svensk biblioteksförenings nyhetstjänst, där hittar jag enkelt de senaste nyhetsartiklarna om lokala bibliotek.

Jag hittar ett väldigt fint reportage med Kalmar-bibliotekarien Inga-Karin Lundblad om vad som gör läsande lustfyllt. Vidare läser jag att bokutlånen på Emmabodas bibliotek har ökat de senaste åren. Liksom i Högsby, som fick nytt bibliotek i januari. Roligt att läsa att det är full fart i hyllorna! Därefter hamnar jag på ytterligare en artikel om Högsby där biblioteks bokmärken uppmärksammas. Synd kanske att Biblioteksmedia inte värvat lokala reklamplatser, samtidigt roligt att bokmärket väcker medialt intresse. Vidare läser jag att väggen utan för det nya biblioteket på Oscarsgymnaiset  i Oskarshamn målats fin, vilket säkert kommer att uppskattas av många elever och lärare efter sommarlovet. Slutligen har BLT en glädjande artikel om att Sölvesborgs bibliotek fått anslag från Biblioteksföreningens kampanj 100 höjdare för läsning.

Om jag har missat någon artikel om ert bibliotek hör gärna av er, så ser vi till att länka även till den.

/Elisabeth Aquilonius

Kommentera

