Folkbibliotekens stora utmaningar, en slutkommentar

Inte i min vildaste fantasi kunde jag tänka mig att mitt månadsinlägg skulle generera närmare 20 kommentarer. Men när jag nu närmare analyserar kommentarerna kan jag till min besvikelse konstatera att det inte varit mitt inlägg som givit så många kommentarer utan Thomas Olofssons kommentar till mitt inlägg.

Vad jag lyfte fram var följande:

  • Folkbiblioteken växte fram intimt förknippade med industrisamhället. Idag håller industrisamhället på att avlösas av en annan samhällstyp med ny teknik och förändrade institutioner.
  • Det fysiska biblioteket var den naturliga platsen för kunskapsbildning under industrisamhället. I informations- och kunskapssamhället har denna plats intagits av Internet.

”Om biblioteken skall kunna inta en central plats, och inte bara bli arkiv, måste följande förändringar komma till stånd:

  • Fokus måste skifta från boksamlingarna till kund
  • Bibliotekarien måste bli en aktör utanför det fysiska biblioteket (virtuella gemenskaper)
  • Webb2.0 måste bli en naturliga del av biblioteksanställdas kärnkompetenser och de måste lära sig att praktiskt använda olika webbtjänster
  • Biblioteksanställda måste ständigt vara beredda att ompröva sina roller i takt med den tekniska utvecklingen
  • Vi måste sluta se webben som enbart ett komplement till det fysiska biblioteket
  • Nya metoder, med ny teknik och webb2.0, för förmedling av skönlitteratur för vuxna och barn måste testas och användas
  • Prioritering av det livslånga lärandet med tonvikt på vuxnas lärande måste göras”.

Jag kompletterar gärna med min gode vän Lars tillägg: GALLRING!!!!

Vad jag har kunnat se har ingen direkt kommenterat något av ovanstående. Min slutsats av detta måste då bli att alla håller med mig. Och det är i så fall glädjande.

I slutet av mitt inlägg nämnde jag den rapport om framtida kompetensbehov (2012) som vi låtit två konsulter göra. Min summering av rapporten ger vid handen att vi de närmaste åren bör koncentrera insatserna inom följande block(om biblioteken skall spela an aktiv roll i lokal och regional utveckling):

Block 1:
Kommunikationsprogram för möten och handledning via nätet, Lärplattformar, utveckla interaktiva tjänster, datorteknik, fördjupad kunskap om nätet, handledning i databaser.

Block2:
Marknadskommunikation, bemötande, omvärldsanalys, pedagogik

Block3:
Chefsutveckling

Christer B

3 thoughts on “Folkbibliotekens stora utmaningar, en slutkommentar

  1. Pia Malmberg-Kronvall skriver:

    Go for it, Thomas O, go!!! För tusan, det behövs debatter i biblioteksvärlden och när de dessutom handlar om innehållet i våra verksamheter är de nödvändiga.

  2. Lotta skriver:

    Hej,
    önskar tips på svensk litteratur som handlar om folkbibliotek och omvärldsanalys. Har du tid och lust är jag tacksam.

Kommentera

