Uppmärksammade instruktionsfilmer

Instruktionsfilmerna som Länsbibliotek Sydost och Regionbibliotek Kalmar gjorde ifjor med anledning av kampanjveckan för nättjänster i höstas har uppmärksammats i olika sammahang utanför våra län.

På KULDAs webbplats finns en länk till filmerna på servicewebben, längst ner. I förra veckan medverkade jag på en nättjänstträff arrangerad av Länsbibliotek Östergötland och berättade om hur och varför vi gjort filmerna. Även EBSCOhost har frågat om de kan få länka till filmer. Och givetvis får de det! Det är alla välkomna att göra!

När jag ändå är inne på ämnet nättjänster kan jag berätta att jag sammanställt statistik för 2007 och 2008 för de nättjänster Länsbibliotek Sydost subventionerar åt biblioteken. Glädjande nog har användningen ökat för det flesta tjänster och på de flesta bibliotek. En viktig faktor i att öka statistiken är tillgängliggörandet för användarna, både på biblioteket och hemifrån. Det måste vara enkelt att hitta fram till nättjänstern på bibliotekswebbarna och det måste finnas kom-i-gång-hjälp till hands. Givetvis är det också viktigt att personal använder och är bekanta med tjänster! Självklarheter, jag vet!

/Maria Lundqvist

Kommentera

