Unga analyserar

I början av juli blev Matthew Robson känd i världen för att ha skrivit rapporten ”How Teenagers Consume Media”. Orsaken till uppmärksamheten, som fick genomslag i nyhetsrapporteringen, var framförallt att han var 15 år och rapporterade från ”insidan” – det vill säga sin egen och vänners vardag.

I Sverige har vi Gustav Holmström som är 14 år och ett namn för de som arbetar med sociala medier, nya kommunikationsvägar och interaktiva tjänster. Han har bloggen Artoo där han delar med sig av tips, tankar och analyser av nya tjänster och nätets utveckling. Gustav har liksom Matthew skrivit en intressant text: ”Varför inte ungdomar Twittrar (eller hur ungdomar konsumerar media)”. Tack vare sitt inlägg om ungas  medievanor fick Gustav uppdraget att skriva en krönika om läsning hos Piratförlaget.

Gustav texter och slutsatser; unga vill inte betala för saker som finns gratis, många har låga tekniska kunskaper, svenska föredras framför engelska och man vill ha interaktiva upplevelser tillsammans med sina vänner, får mig att fundera på bibliotekens roll och framtid (som vanligt).

Vi behöver:

  • tydliggöra att vi jobbar med upplevelser.
  • jobba efter devisen att vi är lika gratis som Piratebay, sms och andra ”lågkostnadstjänster”.
  • vi måste börja jobba med mobilen samtidigt som vi arbetar med förändringar av OPAC:en, de kommunala webbplatserna och den sociala webben.
  • arbeta än mer med att stödja människors möjlighet till webbnärvaro.
  • arbeta mer med medskapande verksamhet.
4 thoughts on “Unga analyserar

  1. Gustav skriver:

    Jag har börjat använda biblioteket (i Örebro) mer nu för att de i Opac lagt in så att jag får SMS och mail när jag har en reservation att hämta eller att mina böcker snart måste lämnas in.

    Kumla bibliotek, som är mitt närmsta bibliotek, erbjuder inte dessa tjänster (och tar dessutom 5:- per reservation, i Örebro får man reservera gratis), och därför använder jag stället Örebros bibliotek.

    När det finns ett gratisalternativ väljer man oftast det. Speciellt när gratisalternativet skickar allt jag behöver veta om lånetider o.sv. till mig, istället för att jag måste logga in på (kassa) Opac och kolla.

    Tack för länk!

  2. Elisabeth Aquilonius skriver:

    Hej Gustav!

    Kanonintressanta iaktagelser. Och jag känner igen mycket av dina resonemang. Plus tyvärr är OPAC:en ofta lite av ett sorgebarn i bibliotekskretsar (men vi jobbar på det…).

  3. piamk skriver:

    Det är bara att hålla med om både inlägget och kommentarer. Plus att om vi = biblioteken lyckas med detta handlar det inte enbart om att vi gjort ett stort (tappert) försök att nå unga via deras medievanor. Minsann skulle alla nuvarande och presumtiva biblioteksanvändare ha en himla nytta av allt det biblioteken kan innebära – oavsett ålder!
    // Pia Malmberg-Kronvall

Kommentera

