Satsa på biblioteken – eller?

Niclas Lindberg hade den 1 augusti 2009 en debattartikel i Östra Småland/Nyheterna ”Satsa på biblioteken”. Bland annat skriver han:

I ett ekonomiskt kärvt läge är det viktigt att göra de rätta strategiska satsningarna. Vi vet att tillväxt måste komma ur kunskap och innovationskraft. För att Sverige ska utvecklas är det därför viktigt att våra invånare har en informationskompetens i världsklass. Biblioteken har här en viktig uppgift att fylla för medborgarna. Där kan alla invånare fritt söka kunskap, mötas och få nya idéer. Samtidigt ger bibliotekssatsningar positiva effekter på många sätt för samhället.

Artikeln är väl formulerad och gott underbyggd med hänvisningar till undersökningar både från Sverige och världen. Det var glädjande för en semesterledig konsulent att få läsa på bästa plats i lokaltidningen i samband med jobbstart.

Så gick jag nu på jobbet till nätupplagan av samma artikel. Jodå, argumenten håller fortfarande och jag känner mig än en gång stärkt. Men så läser jag den kommentar som är gjord till artikeln:

Satsa på något nytt istället. Biblioteken tillhör det förgångna. När det satsas på bibliotek blir det oftast mer av det gamla vanliga. Mer administrativ personal och väldigt lite av det brukarna efterlyser. Biblioteken ligger aldrig i framkant utan följer med i trender några år efter övriga samhället

Ska detta stå oemotsagt???
// Pia Malmberg-Kronvall

5 thoughts on “Satsa på biblioteken – eller?

  1. Thomas O. skriver:

    Nej. Det får inte stå oemotsagt. Men jag börjar undra om den som fällde den kommentaren har varit på något bibliotek de senaste åren…

  2. Maria Lundqvist skriver:

    Håller med Thomas! Personen ifråga verkar ha dålig insikt i hur biblioteksverksamheten ser ut idag och under vilka villkor den bedrivs. Ännu ett bevis på vikten av att synas bättre och tala om vad som händer på biblioteken.

  3. piamk skriver:

    Ja det finns gott om biblioteksdebatter just nu… och jag har nu 2 ggr försökt lägga kommentarer. Tycker inte jag varit så kontroversiell att det skulle kunna hindra publicering. Men jag lovar att försöka minst en 3:e gång ifall senaste försöket inte lyckades!

Kommentera

