Bibliotek i tunnelbanan

I samband med ett möte i Stockholm fick jag lite tid över till ett informellt studiebesök på tunnelbanebiblioteket Sture som öppnade i maj ifjor.

Biblioteket ligger på andra våningen i tunnebanestationen Östermalmstorg i en hästskoformad lokal. Det är ett bibliotek i ”compact living”-stil. Inredning och möbler är specialdesignade. Skyltningen är tydlig och enhetlig och störs inte av ovidkommande information. Mediejukeboxen och PressDisplay finns på två skärmar var. När jag var där vid lunchtid en fredag var det fullt vid de fyra publika datorerna, det satt besökare med egna datorer, det satt besökare och läste…  Bibliotekarien jag pratade med sa att skyltningen till biblioteket är dålig (det kan jag hålla med om, fick själv leta mig fram) men de som hittar dit är nöjda och trivs.

Här är bilder jag tog (med min mobil därför inte bästa skärpan). 

Även om vi inte har någon tunnelbana i vår region har vi en del små bibliotek som kan inspireras av Sture bibliotek när det gäller smarta lösningar för små utrymmen.

Titta själv in när du har vägarna förbi eller läs mer här.

//Maria Lundqvist

2 thoughts on “Bibliotek i tunnelbanan

  1. Krister Hansson skriver:

    Hej!

    Sturebiblioteket är ett trevligt nytt inslag i stadsbilden med syfte att nå en ny målgrupp, den stressade storstadsmänniskan. Det gäller att fånga i farten. Men titta gärna in i Tyresö strands lilla bibliotek som också har en intressant lösning men med en lite annan tanke än Sture. I denna del av Tyresö som växer bor många barnfamiljer och biblioteket prioriterar barn och unga och har också en inriktning på nya media och tekniska lösningar som tar liten plats. Se:
    http://tinyurl.com/yennzbp
    Krister Hansson

Kommentera

