Kalmar läns Biblioteksvisionen uppnådd – Christer slutar som Regionbibliotekarie

På personalmötet i tisdags meddelade Christer att han kommer att sluta som Regionbibliotekarie efter sommaren. Vi andra blev totalt överraskade. De skäl han ger är att visionen nu är uppnådd och att han känner att det skulle kosta mycken kraft att dra igång ytterligare ett nytt visionsarbete.

Efter en intern diskussion om hur vi skulle meddela biblioteksfolket i regionen beslutade vi att jag skulle göra en kort intervju med Christer för publicering på denna blogg:

Det kom som en blixt från klar himmel att du tänker sluta
Jag har haft dessa tankar en längre period. Tempot är högt och man är ju ingen barnunge längre. Nu vill jag få mer tid att ägna mig åt sommarstugan, familj och mitt stora intresse som fått stå tillbaka de senaste åren – fågelskådning.

Vad har varit bäst under dina år på regionbiblioteket?
Tre saker – det goda samarbetet med bibliotekscheferna, att vara ute och träffa den duktiga bibliotekspersonalen, plus positionen att få jobba strategiskt, visionärt och att röra om i biblioteksgrytorna både regionalt och nationellt.

Men allt har väl inte varit en dans på rosor?
Christer: Nä, eftersom jag alltid drivit linjen att alla biblioteken bör dra åt samma håll har det ibland tagit lång tid och inneburit många, långa diskussioner. Detta gäller till exempel satsningar på vuxnas lärande, fria lån och gemensam server.

Vad händer nu?
Christer: Jag hoppas att vi hunnit rekrytera min efterträdare till hösten.  Min linje är att det böra vara någon från regionen. Men jag släpper inte greppet om Kalmar läns biblioteksregion helt. Det blir nog att jag kommer att fortsätta med biblioteks- och lärandeprojekt som konsultativt arbete åt framförallt Regionförbundets lärandegrupp.

Det sista tillägget sägs med glimten i ögat. Och nog har vi väl ofta erfarit att vår Christer har en och annan rävsvans bakom öronen? Vad kan vi annat än att önska honom all lycka framöver, både professionellt och privat?!
// genom Pia Malmberg-Kronvall

5 thoughts on “Kalmar läns Biblioteksvisionen uppnådd – Christer slutar som Regionbibliotekarie

  1. bloggnisse skriver:

    Häftigt aprilskämt. 🙂 🙂 🙂 Rättare sagt 2 skämt i : Att Christer skall sluta och att biblioteksvisionen är uppnådd. 😀

    Glad påsk!

    //BloggNisse

  2. bloggnisse skriver:

    Jobbat i Sydost? Jag? 🙂 Hur kan man påstå något så dumt? 😀 Jag är begåvad med ett sjätte sinne förstår Du, vilket gör att jag besitter initierade kunskaper om förhållandena på Regionbibliotek Kalmar och i Sydost. 😉 Jag behövde bara läsa inlägget och se loggan så kom allt till mig. 🙂 *kluckar av skratt*

    //BloggNisse

    • Pia Malmberg-kronvall skriver:

      Nej, inte ska Christer sluta, inte! Och hur det är med biblioteksvisionen – att Kalmar län är den bästa biblioteksregionen nu när det är 2010 – finns nog lika många åsikter om som läsare till denna blogg.

      Vi gjorde ett aprilskämt… och skruvade det kanske ett snäpp längre än nödvändigt med att Christer skulle sluta?

      Alltså – Christer ska INTE sluta!

      Trots att Kalmar län blivit Sveriges bästa biblioteksregion nu när det är 2010 😉 // Pia M-K

Kommentera

