Några tankar kring förmedling av skönlitteratur

Tisdag kväll. De flesta biblioteksbesökarna har redan lämnat, några är på väg ut. Jag har varit hemma och ätit, men kommer nu tillbaka till biblioteket för bibliotekets läsecirkel.

På bibliotekets övervåning är många av läsecirkelsdeltagarna redan på plats. Jag är klart yngst, dessutom den enda mannen i sällskapet, men snart är samtalet igång.

Gunnar Ekelöf lär ha sagt att läsning av skönlitteratur måste få sin näring från verklighetsupplevelser, att man måste ha erfarenheter att relatera det lästa till. Jag har tänkt på de orden flera gånger efter läsecirkelssammankomsterna. Man vet aldrig vart våra samtal kring böckerna slingrar sig, och just det är fantastiskt inspirerande! I samtalet kring böckerna får jag ta del av andras erfarenheter, och får därmed fler erfarenheter att relatera till det lästa. Jag får en starkare relation till det jag har läst, min egen läsupplevelse fördjupas.

Till senaste läsecirkelstillfället hade vi kämpat oss igenom Barbara Nadels Djupa vatten (http://bokcirkelvimmerby.blogspot.com/2010/03/djupa-vatten-i-istanbul-och-mannen-som.html). Någon räknade till 46 personer i handlingen, så det är mycket att hålla reda på. En deltagare hade faktiskt givit upp läsningen, men blev efter samtalet nyfiken på att läsa om den. Ett strålande exempel på att andras erfarenheter kan förbättra den egna läsupplevelsen!

Ska vi på biblioteken kunna föra ut och förmedla skönlitteratur, tror jag en viktig del är att kunna prata om sin egen läsning. Läsecirkeln tar en del tid, men förutom att det är skoj, tror jag att det gör mig till en bättre bibliotekarie.

Den nyfikne kan följa Vimmerbys läsecirkel på: http://bokcirkelvimmerby.blogspot.com/

/ Jakob Nylin, IT- och studiebibliotekarie, Vimmerby bibliotek

Kommentera

