3-åringar på nätet

Jag har tidigare skrivit om ”Svenskarna och Internet 2009”. Nyss hittade jag en artikel från Lärarförbundets Lärarnas nyheter om 3-åringar som tar klivet ut på nätet. Man har i artikeln bland annat intervjuat Olle Findahl, på forskningsinstitutet wii utgivare av rapporten, och han säger:

En ganska vanlig invändning mot det frekventa surfandet och spelandet är att barnen inte längre läser böcker och att det hämmar barnens läskunskaper. – Jag tycker att internet handlar väldigt mycket om läsning, säger Olle Findahl. Barnen lär sig snabbt att skriva och känna igen bokstäver, så jag tror att det kanske kan påverka barnens läsförmåga positivt i stället. Det har exempelvis visat sig att barn som har svårt att lära sig läsa får hjälp av datorn och för barn som har begränsats av sin dåliga handstil har det öppnats nya möjligheter att uttrycka sig.

Lärarnas nyheter har även intervjuat Medierådet som just nu arbetar med en rapport kring Unga och Internet, 2-16 år som kommer till hösten. De kommer även att ta fram informationsmaterial riktat till förskolan.

 Vi måste börja rikta in oss på förskolan nu eftersom det är viktigt att alla som har med barn att göra följer med i utvecklingen. Annars förstår man inte barnens sätt att prata, tänka och lära sig, säger Ann Katrin Agebäck, kanslichef på Medierådet.

Den som är intresserad av frågor kring IKT för barn kan även ha glädje av att läsa denna bok – Arne Trageton. Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola. 

Om 2 veckor beger jag mig med stor nyfikenhet till Karlstad på World Summit Conference – om barn, unga och medier.  Och hoppas ha med mig tillbaka goda tankar kring ”Media literacy” bland annat.

Avslutningsvis vill jag bara betona att jag fortfarande håller hårt på boken som suverän språkstimulans, lästräning, läsupplevelse, närhet, kontakt, litteracitet. Samtidigt som jag anser att vi måste försöka ha god kunskap om allt som rör barn, unga och olika former av medier och att tänka i ett vidgat textbegrepp. Vad tycker du?
// Pia Malmberg-Kronvall

Kommentera

