Barn, unga och medier – världskonferens i Karlstad

World summit conference on children, youth and media – i Karlstad

1 100 delegater från 40 olika länder för att ta sig an och ta ställning till när, var och hur vi vuxna ska förhålla oss till barn, unga och medier. På olika sätt, ur olika vinklar, med exempel från skilda samhällen med olika utgångslägen. Media i detta sammanhang innebär tv, radio, press och Internet.

Protection or empowerment → både skydda och stärka

Renee Hobbs, USA, gav oss redan under öppningstalen en nyttig tankeställare med enkla medel – ett mynt och handuppräckning. Media är som ett mynt med 2 sidor. Antingen ska vi skydda/protect våra barn och unga från det… eller stötta samma barn och unga till att stärkas och utvecklas/empowerment.

Gissa när jag räckte upp handen? Givetvis på empowerment! Fast för 7-10 år sedan hade jag nog i första hand räckt upp handen för protection/skydd.

Hur jag borde gjort? Självklart borde jag räckt upp handen 2 gånger spontant. Vi vuxna måste se media-myntets bägge sidor. Vi ska både skydda och stärka.

Vi har livserfarenhet, tagit ställning till mängder av etiska, ideologiska, moraliska frågor. Vi har läst minst hundratals (minst) berättelser och böcker för att veta att det finns flera sätt att leva, att utvecklas, att känna igen och undvika faror, finna och skapa glädje och goda möten. Det har inte barn och unga hur tekniskt skickliga de än må vara vid datorer och på internet.

Därför måste vi bli duktigare, mer vana och ivrigare att som vuxna lära oss mer om barn och ungas medievanor, vad de gör och möter på internet. Vi måste utveckla våra metoder och miljöer, fysiska och digitala, för att våra barn och unga ska möta internet och media på våra bibliotek. Hur gör vi det? Gör vi det? Vilket stöd (empowerment) behöver vi vuxna för att skydda och stötta våra barn och unga?

MIL

UNESCO:s företrädare slog igår under inledningssessionen fast att vi tillsammans måste arbeta för medie- och informationskompetens (-literacy) för alla. Det är särskilt viktigt för barn och ungas utveckling, hälsa, självbild och för att delta i demokrati- och samhällsfrågor.

Biblioteken?

När jag snabbt ögnar genom deltagarlistan verkar det som om jag är rätt unik som representant från biblioteksområdet. Hur kommer det sig? Har arrangörerna inte tänkt på att vi är en målgrupp som ska bjudas in? Har vi inte varit uppmärksamma på att vi här i Sverige har en världskonferens på ett område som ingår i våra verksamheter?

Hur fick jag reda på det hela? Jo då, visst, via Facebook. Peter Alsbjer la ut en länk före jul. Eftersom mina områden på Regionbiblioteket handlar om barn, unga, lärande och ”nya medier” nappade jag. Redan har jag fått mycket goda och användbara tankar, får uppleva att det verkligen är globala frågor för oss i västvärlden såväl som för Afrika, Asien, Australien, Nord- och latinamerika.

Uppdrag, utmaningar och behov i Kalmar län och Sydost?

Seminariet före lunch handlade om hur och med vilka man bör nätverka för att skapa nationella. Regionala, lokala råd för medie- och informationskompetens (-literacy). Skolor, radio, tv, press, internetbranscher bör samverka. Och visst måste vi i bibliotekens värld också ingå? Absolut! Någon som har goda idéer och intresse av att vara med?

// Pia Malmberg-Kronvall på plats i Karlstad

2 thoughts on “Barn, unga och medier – världskonferens i Karlstad

  1. peterals skriver:

    Pia, jag tycker att det är jättebra att du rapporterar till oss som inte har möjlighet att delta. Jag hade gärna velat vara på plats men ibland räcker man inte till för allt.

    • piamk skriver:

      Jag är så glad och nöjd över att du gav tipset, Peter! Och, hm, är det bara ibland du inte hinner med allt 😉

Kommentera

