Mörbylånga – pocket, poesi, projekt

Pocket för stunden eller för alltid
Pocketböcker är inte min grej, jag gillar inte formatet och jag gillar inte att de är tillfälliga. Inbundna böcker är eviga, hårda pärmar relativt bra papper och stadiga bokryggar. Om all litteratur skrevs i pocketversioner skulle böckerna försvinna efter en tid, i vissa fall kanske det är en välgärning men för det mesta vill vi nog ha våra böcker kvar.

Så döm om min förvåning när jag lånade Murakamis ”Fågeln som vrider upp världen” i tjock, tjock pocket och faktiskt läste från pärm till pärm. Jag blev dessutom Murakamifan på köpet. På bokmässan i Göteborg inhandlades resten av den svenska utgivningen utom ”Vad jag pratar om när jag pratar om löpning” som ju är nyutgiven. Alla i pocket. Och nu läser jag ”Norwegian Wood”, jag är själv förvånad över att det faktiskt går bra. Stilen stör mig inte, det finns ju läsglasögon och formatet är bra att ha i soffan.

Jag skall dock jaga hårdpärmsversionerna, jag vill ha Murakami för evigt. Synd att han inte fick Nobelpriset. Då hade nog förlaget tryckt upp i rasande fart. Men det gick ju till en annan gubbe.

Skönlitteratur i en föränderlig värld
Skönlitteraturen är viktig för oss människor. Att hålla i den där eviga boken med stadiga pärmar kan kännas tryggt i vår föränderliga värld. Intrigen kan vara både hoppfull och sorglig, spännande och gripande. Vi behöver bli gripna, få känna spänning och rädsla inom pärmarna. När vi stänger boken är vi åter i vår vanliga värld och förhoppningsvis har vi inte blivit mördade eller på annat sätt utsatta som personerna i boken, om det nu är en deckare vill säga.

Varför läser man deckare
Jag har alltid förundrats över folk som läser deckare och tyckt i min lilla värld att ”vi lever ju i en så våldsam tid ändå” men även denna uppfattning har kommit på skam. Där ser man nyttigheten med att åka på kurs. I Vimmerby på Astrid Lindgrendagarna fick jag av en föreläsare en bra och dessutom begriplig förklaring på varför ni läser deckare, jag skall inte här redogöra för hennes tes men det går ut på ovan nämnda föränderliga värld, vår känsla av att när vi stänger bokpärmen så har alla dumma fått sitt straff och världen är åter någorlunda ljus och vacker. Det är ju en tröst.

POESI!
Poesi är också en viktigt och tyvärr aningen försummad del av skönlitteraturen. Många, många av våra medmänniskor har dikter, texter eller annat skrivet i byrålådan. Vi verkar ha ett behov att uttrycka oss i text ändå från det vi är små. ”Jag vill sitta på en pinne i ditt minne” visst är det en fin text som vi kanske skrev till en vän i lågstadiet.

Alla ungdomar bara sms hela tiden och där står det till exempel ”dpr” eller ”syl” eller varför inte ”äft” vad det betyder. Jo ”dpr” betyder dum på riktigt, och ”äft” är en förkortning jag själv använder flitigt nu på höstkanten och den betyder ”är för trött”. Nu är det en myt att ungdomar bara sms:ar men vi så kallade ”vuxna” odlar gärna myter om ungdomars internetvanor och vad de gör på nätet.

Men även här händer det saker. I Japan skrivs mobilromaner och vi har ett mobilpoesinätverk i Sverige. Glädjande. Vi som jobbar på bibliotek vet ju alla hur viktigt det är att läsa, att få ta del av andra världar inte minst i dessa tider då etc. etc.

Mörbylånga lyfter fram
Vad händer då på Mörbylånga bibliotek, alltså på biblioteken i kommunen, jo vi vill lyfta fram poesin, vi vill återupprätta poesins plats bland alla romaner. Hur skall vi göra detta?

Det kommer vi att berätta så småningom, jag skriver just nu en ”projektplan” också detta en direkt följd av en utomordentlig kurs i regionförbundets regi. Utbildningsledare Webb 2.0. Så håll ögonen och öronen öppna i januari för då kanske vi kör igång, vad det nu blir.

Tills dess, glöm inte bort poesin och läs länets numera många bloggar, det är det värda. 
// Lars Strandbo, Mörbylånga bibliotek

2 thoughts on “Mörbylånga – pocket, poesi, projekt

Kommentera

