2011 år pris till Astrid Lindgrens minne till Shaun Tan

Det är för andra året i rad som jag är med på plats i Vimmerby när det högtidliga tillkännagivandet av årets ALMA-pristagare ska göras. Även om det inte ligger någon röd matta på gången upp till Astrid Lindgrens Näs, så ligger det i luften något av premiär, glada nyheter och där får vi vara med. Pressen är där. Sveriges Radio och Radio Kalmar är där. SVT är där. Å så ett antal tjänstemän, kulturmänniskor och politiker. Både lokala och från kungliga huvudstaden.

Alla förväntansfulla och säkert lite stolta också. För visst är det stort att det som på ett sätt är, om inte ett Nobelpris, så i alla fall ett pris av samma dignitet när det gäller litteratur för barn och unga, att det tillkännages i lilla Vimmerby. 

ALMA-juryn har suttit i Astrid Lindgrens barndomshem och konfererat sen tidiga morronen. De har haft 175 nominerade att ta ställning till. Fem minuter i klockan ett kommer de i in via en sidodörr och bänkar sig på podiet.  Barnboksmässan i Bologna är med via länk när Kulturrådets ordförande Kerstin Brunnberg inleder. Strax lämnar hon över ordet till ALMA-juryns ordförande Larry Lampert:

Shaun Tan är en virtuos visuell berättare, en vägvisare till bilderbokens nya möjligheter. Hans bildvärldar utgör ett eget kosmos där inget är självklart och allt är möjligt. Minnet av barndomen och uppväxttiden är fasta referenspunkter men bildberättandet är universellt och berör alla oavsett ålder.
Bakom ett överdåd av minutiöst detaljerade bilder, av civilisationskritik och historia i symbolisk gestaltning finns en påtaglig värme. Människan är alltid närvarande och Shaun Tan gestaltar såväl vårt sökande som vårt utanförskap. Han förenar briljant magiskt berättande med djup humanism. ”                                                                   Shaun Tan’s webb

Nej, det är namn jag känner igen men Maria Lassén-Segers korta föreläsning kring hans illustrationer, person och författarskap gör mig omgående mycket intresserad. Detta är bilder, berättelser och texter som säkert tilltalar något äldre barn och unga i alla åldrar. När jag snabbt bläddrar igenom The Arrival kan jag ana ett igenkännande från grafiska romaner, moderna serier och animerade filmer som ungdomar i min närhet läser och ibland visar mig.

Nu när jag kommit tillbaka från Vimmerby läser jag att Shaun Tan fick en Oscar för ”The Lost Thing” – bästa animerade kortfilm i år. Det är nog just det som jag tror tilltalar unga – ett gränsöverskridande berättande där upphovmannen kan och vågar använda olika medier. Spännande!
http://svt.se/embededflash/2375859/play.swf
// Pia Malmberg-Kronvall

Kommentera

