Speglar i böckernas värld

föremålenÄnda sedan jag var liten har jag varit både fascinerad och lite rädd för speglar. Speglar som låter oss se det vi annars inte kan se med ögat. Men också den där läskiga tanken, tänk om det är någon annan än min egen spegelbild som tittar tillbaka på mig i spegeln. Ännu värre tänk om något drar mig in i spegeln?

Fascinationen och rädslan för speglar har gjort att jag dragits till böcker med speglar i. Upptäckt att det är väldigt tacksamt att berätta för barn om sådant man är rädd för. Sedan utmana barnen att läsa boken för att se om de är modigare än mig. Har samlat ihop alla dessa små spegelbokprat i hyllorna till ett stort med alla böcker på en gång. Detta ägde rum för någon vecka sedan när skolorna i Växjö hade studiedag.

böckernaSpegelböckerna jag pratade om:
Agnes Cecilia av Maria Gripe (+ ljudbok och film)
Skönhet, odjur, häxor, prinsar av Marie Louise Ramnefalk
Häxspegeln av Mårten Melin
Spegelns hemlighet av Ewa Christina Johansson
Den magiska kappan av Katarina Genar
Flickan vid glastornet av Erika Vallin
Det tredje tecknet av Ingelin Angerborn (på papperskopia på grund av reservationskö)
Antikvariat blå spegeln av Martin Widmark (+ ljudbok)
Ett hus utan speglar av Mårten Sanden
Coraline av Neil Gaiman (+ film och seriealbum)

Böcker där spegeln har stor roll för handlingen, böcker där spegeln syns tydligt på omslaget eller böcker där en spegel finns med i bokens titel. Jag inledde bokpratet med att prata lite om speglar, min rädsla och fråga om de kände till några ovanligt kända spegelberättespegelboktipsenlser? Hade miniatyrföremål att visa till de två av de kändaste bokspelarna. Känner ni igen vilka böcker de små speglarna hör hemma i?

Jag gillar att använda mig av föremål när jag berättar om böcker för äldre barn något som bryter av prat och fokus på boken. Kanske var det någon av er som såg mig släpa hem en stor spegel från Ronneby, kreativt internat. Spegel kom från konstworkshopen och jag fick lov att ta med den hem och använda vid spegelbokpratet. Så för första gången hade jag också ett stort föremål under bokpratet.

Tacksamt är annars om det finns brev eller lappar i böckerna man ska prata om då kan man gömma de innan bokpratet och säga typ ”men titta där är ju brevet som Anna fick. Vem vågar läsa det?”

stafliDet var toppen att ha en stor spegel på plats att kunna känna på den hårda ytan bakom och fundera på hur det kan vara möjligt att speglar slukar Vera och Ida, stänger inne föräldrar eller visar en annan spegelbild. Är speglarna hungriga? Hur är det med mig och speglar kallar de på något magiskt vis på mig för att? … ja vad vill de mig mer än att jag ska berätta deras berättelser och locka till läslust.

För tänk om speglarna kunde berätta för oss allt som speglats i dem. Vilka berättelser det skulle bli. Vad kommer då min spegelfascination från? Kanske att Agnes-Cecilia är den första film jag såg själv på bio med en kompis. Berättelsens stämning och ballettscenen vid spegeln grep mig både ett både otäckt och fängslande sätt och påverkar mig som ni förstår än i dag.

I slutet av bokpratet delade jag ut en lista över böckerna jag pratat om. På listan fanns också min mejladress och en önskan om att berätta för mig om och när man hittar andra böcker där speglar är viktiga. Det får ni gärna göra också!

/Paula, barnbibliotekarie, Växjö stadsbibliotek

One thought on “Speglar i böckernas värld

Kommentera

