Debutbok om innebandy – intervju med författaren Åsa Oxenmyr

Åsa OxenmyrPå kommunbiblioteket i Älmhult arbetar Åsa Oxenmyr som bibliotekarie. Åsa debuterade nyligen som författare till boken Första träningen utgiven av Rabén & Sjögren. Eftersom jag tycker det är kul och spännande att vi har en författare bland bibliotekspersonalen i våra län så gjorde jag en intervju med Åsa för att får reda på lite mer.

Berätta lite om boken. Vad handlar boken om?
Boken handlar om Joel som har svårt att hitta en sport som passar honom. Pappa föreslår innebandy som han spelade som barn. Joel får pappas gamla klubba och beger sig till sin första innebandyträning för att se om det är en sport som passar honom.

forstatraningenHur fick du idén till den? Vad var det för behov du såg?
Jag har i många år jobbat som barnbibliotekarie på Älmhults bibliotek och alltid värnat lite extra för nybörjarläsarna och de som har det kämpigt med läsningen. Det känns som om det alltid finns plats för fler böcker där, även om utgivningen för dessa läsare ökat. Vi vet ju alla som jobbar som bibliotekarier att det är viktigt att hitta böcker som intresserar läsarna och för nybörjarläsarna är det kanske extra viktigt. Många barn är intresserade av sport, men de flesta sportböcker handlar om fotboll. När jag var med min äldste son på innebandymatch fick jag en idé att skriva om innebandy.

Vilket mottagande har den fått?
Många positiva kommentarer har jag fått, dels att det är kul att jag som bibliotekarie även skriver böcker, att det är kul med en lokal författare och att det är kul att det handlar om innebandy.

utvisningenDu har en bok till på gång. När kommer den? Vad handlar den om?
Del 2 heter ”Utvisningen” och kommer i början av maj och egentligen den bok jag skrev först, där på innebandymatchen. I den blir Joel utvisad och tanken är att försöka förmedla både allvar och lek.

Avslutningsvis, frågar jag som sportjournalisterna, hur känns det att vara författare?
Det känns jättekul och spännande. Kul att få se hur förlagen jobbar, den andra sidan av bokbranschen så att säga.

Tack så mycket, Åsa, och lycka till med släppet av nästa bok.

I samband med boksläppet intervjuades Åsa av Smålandsnytt.

//Maria Lundqvist

 

Kommentera

