Studieresan till Skåne och Danmark – resan fortsätter

Här är ännu ett inlägg från studieresan till Skåne och Danmark. Den här gången är det Lennart Warsäter, bibliotekschef i Tingsryd, som sammanfattar sina intryck.

Klockan var 9.00. Sara och jag gick mot busshållplatsen där en liten minibuss, märkt Nils-buss stod och väntade på oss. Vi var de enda passagerarna så vi hoppade in och gjorde det bekvämt för oss i var sitt säte. Vi såg båda fram emot den här studieresan och tyckte det skulle bli både spännande och intressant. Resan gick via Olofström där Ann steg på och så vidare till Pukavik där vi fick byta till en större buss.

Besöket på Helsinborgs stadsbibliotek blev för mig en liten besvikelse både utseendemässigt och att det inte fanns någon tid att går runt inne i biblioteket och eventuellt få några intryck som vi kunde ta med oss hem. Utställningen på Dunkers var däremot roligt att se.

Resan till Glumslövs meröppna bibliotek gav tyvärr inte mig så mycket. Halvtidsbibliotekarien verkade ha jobbet som ett intresse och det kändes som han arbetade där betydligt mer än vad han fick betalt för.

Det var en missräkning att vi inte heller hann se biblioteket i Valby eftersom det låg lite för långt bort ifrån kulturhuset. Det danska språket är inte heller alltid så lätt att förstå. Imponerande verksamhet, men?

Den stora behållningen för mig var ju besöket på Helsingörs kulturhus och bibliotek även om jag inte kan applicera så mycket av det vi fick se på ” mitt eget ” bibliotek. Visst kan man bli grön av avund. Vi skulle bli överlyckliga om vi kunde få en, till ytan, av Helsingörs biblioteks 4 våningar.

Men som slutkläm tycker jag att sådana här studieresor är mycket positiva både för att se på andras verksamheter och lokaler och för att lära känna oss biblioteksarbetare lite bättre. En stor eloge till dom som arrangerat resan.

Lennart Warsäter/Tingsryd

Kommentera

