Bokmässan på åtta timmar!

biljettJust nu pågår Bokmässan i Göteborg för fullt. För trettionde gången, dessutom. Jag var på mässan igår och tillbringade nästan åtta timmar i vimlet. Lite var nytt, annat var sig likt och jag njöt av att befinna mig mitt i det myllrande hav som mässan är. Som vanligt stötte jag på kollegor från hela landet och det är alltid lika roligt. Jag hade inget seminariekort utan jag hade gått genom monterprogrammen istället och gjort ett schema som jag höll mig till, nästan hela tiden. Jag tillbringade mer tid med att lyssna på seminarier än att gå runt bland montrarna. Här är lite av det jag fick med mig, förutom några böcker då förstås.

hanna

Hanna Carlsson och samtalsledare Ann Moen.

I Lunds universitets monter pratade Hanna Carlsson, fil. dr i biblioteks- och informationsvetenskap, under rubriken Hur ser framtidens bibliotek ut? Hanna utgick från sin avhandling Den nya stadens bibliotek som tar sin utgångspunkt i Malmö stadsbiblioteks strategi The Darling library. En strategi som fick stor uppmärksamhet, bland annat när biblioteket gjord en stor gallringsinsats. En av hennes slutsatser är vikten av förankring hos medarbetare vid förändringsarbete men att vi inte ska vara rädda för förändringar. Hanna pratade om att många biblioteks strävan att vidga bilden av biblioteket och dess verksamhet.

I en programpunkt som Py Söderström från Elib höll om deras nya e-boksmodell, berättade Py att de nu kan dra några slutsatser om deras flexibla prissättning. Totalt har de 12 000 titlar för närvarande. Snittpriset för lån är 19 kr, 95 procent kostar 20 kr eller mindre, en promille kostar 60 kr eller mer. För övrigt innehöll Pys punkt information som redan gått ut på annat sätt tidigare.

I en monter på Digitala torget fick jag veta mer om Malmö stadsbibliotek och Stockholms stadsbibliotek som har inlett samarbetet Digitala biblioteket för att med användaren i fokus arbeta för en förbättrad digital infrastruktur för Sveriges bibliotek. Kultur i Västs tidskrift Framsidan gjorde en filmad intervju med Per Mattson och Mikael Petrén som berättar om tankarna kring samarbetet.

Bengt Jacobsson är organisationsforskare på Södertörns högskola och gav tidigare i år ut boken Kulturpolitik. Han ville ta reda på vad som hänt från 1974 fram till nu. Kulturpolitik anses viktigt, men är aldrig prioriterat. Kulturpolitik är till stor del en projektpolitik, ett exempel är Access-jobben. Bengt sammanfattning är att kulturpolitiken både är föränderlig och frusen, att förändringar inte är resultat av politik, att politiken som det talas om är av projektaktörer och i hög grad symbolisk och att organiseringen av kulturområdet är viktig och försummad. Samverkansmodellen är ett exempel på förändrad organisering.

Hanna Johansson, Pia Borrman och Elisabet Ahlqvist.

Hanna Johansson, Pia Borrman och Elisabet Ahlqvist.

I KB:s monter hade Hanna Johansson, Pia Borrman och Elisabet Ahlqvist under ledning av Anna Lundén ett samtal om det arbete som KB och Regionbibliotek Stockholm har gjort om kvalitetsarbete. De har testat att arbeta i praktiken med kvalitetsparametrarna i Elisabets modell inom två områden. De gjort det genom att sagoläsare har fått prova modellen och reflektera över det egna arbetet. Något som inte alltid är så lätt. De har också testat modellen genom att titta på referenssamtalet och intervjuat referensbibliotekarier. I början på nästa år kommer en skrift om arbetet. Nästa steg är att föra ut modellen och att börja jobba med parametrarna i andra verksamheter. Intressant och helt klart något som många skulle kunna göra.

aretsbibliotek

Skolbibliotekssamordnarna Eric Haraldsson och Rebecca Borg tar emot priset.

På Bokmässan delas det alltid ut priser av olika slag. Den första prisutdelningen jag bevittnade var när DIK tillkännagav Årets bibliotek 2014. Nominerade var Helgebiblioteken, Växjö kommun och MTM. Det var mycket folk som hade samlats i montern och spänningen var stor. Och vinnaren blev… Växjö kommun! Priset får de för deras framgångsrika arbete med skolbiblioteken. Här kan du läsa mer om priset. Klart att jag är lite lokalpatriotisk men jag tycker det är väldigt viktigt att skolbiblioteken i allmänhet får så mycket fokus på sig som det bara går. Grattis, Växjö!

Den andra prisutdelningen jag var med på var MTM:s utdelning av Amy-priset, ett pris som delas ut till någon som särskilt framgångsrikt arbetar med tillgängliga medier. I år gick priset till Anne Ljungdahl, skolbiblioteksutvecklare i Västerås. Grattis, Anne! Läs mer om priset här. Den som kommer till Svenska Daisykonsortiets konferens i Stockholm 13-14 november får höra Anne prata om sitt prisbelönta arbete. Efter prisutdelningen bjöds det på mingel i MTM:s monter och därifrån fick jag sen rusa iväg för att hinna med tåget hem. Tack vare att jag tillbringade en hel del tid med att sitta och lyssna så var inte mina fötter och ben så trötta den här gången som de varit vid andra mässbesök och det blev en rask promenad till stationen.

//Maria Lundqvist, Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg

 

Kommentera

